Sonstadvåttån (Merket ny sti og gapahuk)

Sonstadvåttån ligger i Nordbygda. Turen er på litt sammen vei som Skardtjønna og Karbua turen som er merket fra før. Starten er det samme, helt til et sti kryss.

Sonstadvåttån ble merket om da vi hadde merket på feil topp. (juli 2020) Så nå er det ny merket sti. Turen er opp og ned samme vei.
Turen er 2 km lang en vei, med variert terreng. Vei, sti og skog.

Turen går først etter vei, så langs en åker, før du tar av til venstre opp skogen. Følg merker i skogen, kassen henger på toppen på gapahuken. Her får du flott utsikt over Hammervatnet, Åsen og helt til Frosta 😃🥰 gapahuken har gulv, dører og vedovn. Det er toastjern og vaffeljern i gapahuken. Ved er det der. Gapahuken ble satt opp juli 2022, av Harald Skjesol.

Fottøy: goretex sko, da det er bløtt på deler av turen.

Hvordan komme hit:
Kjør av E6 ved vekta og kjør mot Hammer, kjør forbi vasstårnet. Så første vei til høyre, følg veien til du har kjørt under jernbanelinjen. Nå skal du kjøre første til høyre, ved fjøset. NY parkering!! Kjør opp bakken, til du ser et gult p skilt. Parkere på parkering nedenfor en brun hytte. Turen starter opp bakken. Nyt utsikten når du går opp bakken! Her ser du mye av Åsen, Hammervatnet og Hammerøya.

Ønsker du en lengre tur kan du gå til kassen på Skardtjønna og Karbua.