Rundtur på Åsfjellet. (til fots) Beitfeltet, Snødalshøgda, Slettvollan

Turen er fra Skihytta- Beitfeltet, Snødalshøgda-Slettvollan- retur.
Turen er 9,4 km, fottur som passer fra april- november. Skotøy: fjellsko eller goretex, da det er bløtt på deler av turen.

Adkomst
Følg skilt mot Skihytta fra Åsen sentrum. Ved Laplassen er det nytt skilt til skihytta, følg dette og passer den første bomstasjonen. Når du kommer til den andre på Tillmyra betaler du bompenger 70 kr. Følg så veien til skihytta.

Turen starter ved skihytta, alternativt kjør mot Beitfeltet og start der hvor sti til Slettvollan tar av fra vei(skilt). Turen er merket.
Følg veien tilbake fra skihytta, alternativt gå lysløypa og ta vei opp mot Beitfeltet – skilt Moslinan (ca 600m). Følg vei videre mot Beitfeltet, ta ikke av til Slettvollan men gå helt til grind opp til Beitfeltet. Ta til venstre, skilt mot Moslinan.
Turen går videre over myr og skogsterreng. Ved Matåsen ta til høyre(skilt Moslinan). Følg sti til nytt stikryss med Moslinan rett fram og Slettvollan til høyre. Ta til høyre. Du er nå ca 500 meter fra Moslinan og kan følge stien fram dit for å gå tilbake.
Følg stien i skogsterreng over Snødalshøgda og fram til du møter skiløypa på andre siden av Beitfeltet. Følg skiløypa til Slettvollan. Du kommer fram til rester etter bebyggelse på vollen og gå opp til gapahuk på toppen av vollen. Her kan du velge å sørover om Alstad eller nordover mot Skihytta som er denne turen. Følg stien til nytt kryss og gå mot skihytta.
Du passerer Beitfeltet og kommer ned til veien til Beitfeltet. Ta til venstre og følg veien fram til Skihytta.