Høgklimpen

En veldig fin tur i fjellet er merket!! Nordfjellet i Nordbygda!

Veibeskrivelse:
Kjør inn mot Gullberget camping, kjør forbi campingen og fugletårnet. Kjør videre, i boligfeltet svinger du av til venstre. (Ved Tråsdal) følg grusveien videre oppover, gjennom flere gårder. Helt fram til Hans og Solvor Risberg. Oransj hus og rødt fjøs. Kjør gjennom gårdsplassen deres og parker ved åkeren og et lite rødt hus. Står p skilt og en blå pil der.

Her starter turen som er ca 5 km en vei, ca 1 mil tur/ retur. Fottøy: fjellsko eller goretex sko. Det er bløtt på store deler av turen.

Turen går først etter en skogsvei. Følg denne veien i ca 2 km. (Etter ca 500 meter kommer du til en blå pil, Okstjønna. Her kan du ta en kortere tur eller en avstikker. Ved okstjønna er det gapahuk og benker. Veldig fint. Ingen kasse)
Når du nå har gått lengre etter traktorveien kommer du til en ny blå pil: Høgklimpen. (Rett fram ligger da Åltjønnin. 3 små vann.) turen går videre opp til venstre. Nå er traktorveien slutt og det er skogsterreng og myr. Her går vi etter Rognlan il sin skiløype trasse. Høgklimpen kan mann gå til både sommer og vinter!!! Veldig fin natur å gå i. Lyst og åpent! Ser mange trær som har vridd seg. Turen er merket godt med blå maling på trær, pinner og blå heng i trær. Når myra er bløt er det lurt å gå i kanten eller over små hauger. Her er det slak stigning hele veien med noen bakker. Når du kommer mot slutten møter du på en grå høy kasse. Det er Rognlan il sin ski kasse, skriv deg gjerne inn her.
Nå er siste delen av turen i gang, her blir det litt bratt opp gjennom skogen til toppen av Høgklimpen. Når du går opp her ser du mot Ekne, Rognlan og Skogn. Fin utsikt. På toppen henger kassen på et tre. Her ser du utover Åsen. Går du litt lengre enn kassen ser du utover sjøen og Trondheim.
Turen går nå samme vei tilbake!

Ønsker dere en god tur! 🙂