Faarahøgda

Endelig er turen blitt lagt i skogen! Dette er blitt en veldig flott tur!!
Det skal settes ut benk og platting i løpet av høsten 2020!! 😃

Turen er blitt merket om i juli og september 2020. Nå går turen mer i skogen! Så vi slipper det høye gresset noen plasser.
Når du har gått over Frostaveien og gjennom skogen, mot traktorvei, går du til venstre i skogen. Følg merker i skogen. Når du kommer til traktorvei igjen, går du rett fram i skogen. Følg merker i skogen, her går du litt opp på i skogen. Her skal du gå ned litt, her er det litt gress. Så følger du stien i skogen. Når du kommer opp bakken kommer du til det siste partiet vi har rydder. Her går du i skogen opp på en høyde. Her ser du Hopla tunellen og Hammervatnet. Gå videre til du kommer til kassen.
Nå følger du traktorvei nedover mot hyttefelt og vei. Følge veien videre til du kommer til Frostaveien, kryss veien og gå opp bakken i skogen til du kommer til stien mot parkering.

Prøv ut turen!!

Faarahøgda, rundtur på 4,0 km i skog og mark + litt vei på slutten av turen.
Fottøy: Goretex eller joggesko. Det kan være bløtt deler av turen.
Dette er en sti som er blitt merket før, det er en del av Hammervatnet rundt.

Veibeskrivelse:
Kjør til Åsenfjord, gjennom Hoplatunnelen. Parkering på høyre side, ved Kavringen. Parkerings skilt. (Gult)
Turen er merket med blå merker. Det kan være bløtt på turen.

Start turen:
Gå over Frostaveien, der står det tursti på et treskilt. Og grønne skilt. Videre er det blå merker innover i skogen. Dette er en gammel hest og kjerrevei som ble brukt for mange, mange år siden. Se etter store steiner som er satt opp som rekkverk. Følg denne veien til du kommer til Frostaveien igjen, da har du gått ca 800 meter. Her må dere krysse Frostaveien, vær forsiktig!!! Gå i veikanten ca 50 meter, mot Frosta, så går stien innover til høyre. Følg merket sti innover skogen. Når du kommer Et stykke i skogen så henger kassen på et tre. Her er det fin utsikt over Hammervatnet, Hammerøya, holmene og en øy som heter Cuba. Her er det laget en benk for å sitte på.
Turen fortsetter videre nedover mot Hammervatnet langs en traktorvei. Når du har gått et stykke svinger traktorveien mot høyre, så nedover en bakke mot en vei. Gå til høyre og følg veien forbi hytter og hus. Når du kommer til Frostaveien går du litt langs veien, før du krysser veien og går opp i skogen. Vær forsiktig når dere krysser veien her!!! Det står en blå pinne i grøfta. Følg stien opp bakken, til du møter samme sti som du gikk på når du startet turen. Gå tilbake til turens utgangspunkt.
GOD TUR !!

Denne turen kan du ta deler av med barnevogn og rullestol med tykke hjul. Om du parkerer ved Hoplatunnelen og går etter veien, mot Frosta. Kan du gå inn til høyre ved husene der. Følg grusvei og blå merker. Når du kommer mot skogen er det skogsvei til toppen og der er kassen. Fin utsikt mot Hammervatnet.

Vi ber om at dere er veldig forsiktige ved kryssing av Frostaveien! Her er det en del trafikk, så se dere godt for før dere krysser veien!!