Sukkertoppen

På sukkertoppen ser du blant annet Hammervatnet, Hammarøya, Cuba og boligfeltet i Åsenfjord.
Turen er 4 km lang, rundtur!! Det kan være litt bløtt på turen, men passer bra med joggesko.

Kjør gjennom Hoplatunellen, kjør inn mot venstre og parkere ved det lille røde huset ved elva. Står et parkeringsskilt på huset.

Turen starter med å gå ned bakken mot mc huset. Gå under/ over bommen og gå over brua. Her står det et grønt skilt. Følg veien opp bakken og innover mot Tretsve. Gå i åkerkanten innover. Her kan du velge om du vil gå ned åkeren nedover eller opp bakken med steiner. Turen er en rundtur, så du kommer hit igjen.
Om du går nedover åkeren er dette den letteste veien. Etter åkeren kommer du til et hokstfelt og en traktorvei. Her er det fin utsikt utover Hammervatnet. Følg traktorveien oppover og litt nedover til du kommer til en blå pil. Her skal du gå inn til høyre. Følg stien gjennom skogen. Nå går du oppover igjen. Det er to plasser der det er et tau å holde i. Kassen er på toppen, henger på et tre. Her er det fin utsikt utover Åsenfjord og feltet. Følg stien videre til du kommer til en benk. Her går du til høyre mot hokstfeltet. Følg hokstfeltet tilbake til åkeren og Tretsve. Da har du kommet deg i rundt. Gå veien tilbake til bilen.