Hopla-aasen

Håkon Aaknes har vist oss en ny turrunde som vi har fått ryddet og merket. En rundtur på 4,7 km. Runden går i skog og litt på vei. Turen går litt oppover og nedover da vi er innom flere topper. Turen passer med joggesko og goretex. Kan være lurt med godt grep på skoene.

Det er blitt satt opp gapahuk her sommeren 2020. Minner om at her er det ikke lov å tenne bål, gjelder hele året. Det er veldig åpent og tørt, så styret er redd brannen skal spre seg. Ta heller med mat som kan nytes her. Det er hengt opp ei disse. Ute er det flere benker.

Veibeskrivelse:
Kjør til Åsenfjord og gjennom Hoplatunnelen, parker ved kavringen, står parkeringsskilt der. Samme parkering som Faarahøgda.

Turen kan gåes begge veier, her beskrives den ene veien. Turen starter med å gå over veien og langs den gamle kjerreveien. Når du kommer til et skilt kryss, skal du gå opp bakken til venstre. Følg stien opp bakken og gjennom et hokstfelt. Her skal du komme til en ny blå pil, gå så inn til høyre. Følg stien videre.
Kassen henger på et tre ved en Platt som skal bli en gapahuk. Her er det lagd to benker for å sitte på. Vær obs! Her er det bratt ned på kanten!!!
Når du sitter på kassen ser du :
Mot Trondheim og Frosta,
Hopla og Åsenfjord,
E6en opp fra Langstein,
Flere fjell og sjøen 🙂

Runden fortsetter gjennom skogen, både litt opp og ned. Anbefaler dere å snu dere litt og se dere rundt, etterhvert ser dere Leangen og Hammervatnet!
Etter et stykke skal dere ned en bratt sti med flere steiner, så pass på. Nå kommer dere ned til en vei, Paradiset hyttefelt, her skal dere gå til høyre. Følg veien til dere kommer til en ny sti. Stien går innover til du kommer til en bratt bakke med et tau. Gå ned bakken. Nå skal dere gå til høyre mot Faara hyttefelt. Følg stien til dere kommer til et hokstfelt og gå så mellom to hytter til veien. Gå til høyre etter hyttene og følg veien til dere kommer til Frostaveien. Her skal dere krysse veien, se dere godt for her!!! Her skal dere følge traktorveien til dere kommer til en ny blå pil, så inn til venstre inn i skogen. Her kommer dere på Faarahøgda stien. Ønsker du en ca 2,5 km lengre tur kan du gå rett fram til Faarahøgda. Synes du Hopla-Aasen turen har vært lang nok, går du gjennom skogen til Frostaveien igjen. Gå til venstre og gå i grøfta oppover. Nå må du krysse Frostaveien igjen!! Pass på her å!!! Følg så stien, som er samme som Faarahøgda tilbake. Kryss Frostaveien for siste gang og turen er ferdig!

August 2019:
Vi har nå merket og ryddet en kortere vei opp og ned fra Hopla- Aasen. Den er ca 1,5 km en vei. Du kan gå den en eller begge veier. Går du denne traktorveien slipper du å krysse Frostaveien. Du finner denne stien i skogen. Da må du gå forbi krysset med flere skilt. Gå rett fram, over ei lita bru og til skogen. Gå opp bakken, her står det en blå pil. Gå til venstre, gjennom skogen og opp bakken. Følg traktorvei/ sti. Når du kommer opp bakkene står det en ny blå pil. Her må du gå til venstre til kassen og den fine utsikten.

Vil du ha en kortere tur ned etter kassen og utsikten? Gå etter stien til du kommer til en traktorvei, her står det en blå pil. Gå til høyre, følg traktorvei/ sti ned bakkene. Når du kommer til skogen, går du til høyre for å finne p- plass.